✕ Stäng

Självhjälp vid bipolär sjukdom

Med hjälp av boken "Att lära sig leva med bipolär sjukdom:
En guide", delar vi med oss tips och råd för självhjälp till dig med bipolär sjukdom.
Ladda ner boken gratis längst ner i artikeln.

Dudi Warsito, PhD i medicinsk vetenskap
Senast uppdaterad 24 mars 2019

Stressa mindre

En vanlig orsak som triggar bipolär sjukdom är stress. Därför är det viktigt att du som lider av sjukdomen varvar ner. Det finns naturligtvis olika saker som orsakar stress, men det första du bör göra är att identifiera de saker som gör dig stressad och hur de påverkar dig.

Exempel på vad du kan göra för att minska stressen och känna dig lugn:

  • Undvik situationer som gör dig stressad
  • Överansträng dig inte, ta mikropauser
  • Regelbunden träning och motion gör att du hanterar stress bättre
  • Få tillräckligt med sömn
  • Avslappningsövningar – meditera eller yoga
  • Lyssna på musik
  • Ta en promenad
  • Undvik droger, alkohol, koffeindrycker (kaffe, te, läsk), energidrycker
  • Prata med någon – att få tala om sina problem med någon kan kännas lättande

Gör livet enkelt

Utöver att stressa mindre kan du även förenkla ditt liv.

  • Planera ditt arbete och vardag
  • Tänk på hur du kan göra stressade situationer mindre stressiga
  • Undvik personer som gör dig stressad
  • Undvik nattarbete
  • Våga säga ”nej”. Ta inte på dig för mycket arbete

Hjälpmedel

Då bipolär sjukdom påverkar ens mentala tillstånd kan det vara svårt att organisera sina tankar och få saker gjort. Enkla dagböcker, kalendrar och listor kan hjälpa dig med att organisera ditt liv.

Förstå dina känslor och ditt humör

Många med bipolär sjukdom lär sig förutspå och känna igen när en depressiv eller manisk period närmar sig. Med hjälp av en stämningsdagbok kan du ha koll på om en manisk eller depressiv period föregås av några särskilda händelsemönster eller känslor. Det underlättar för dig att vidta förebyggande åtgärder.

Hantera låga stämningslägen

  • Vila och få tillräckligt med sömn. En god natts sömn kan göra stor skillnad
  • Var aktiv. Inaktivitet och tristess kan utlösa depression
  • Se till att inte vara för aktiv eller ha för mycket inplanerat
  • Prata med någon vän eller släkting. Att prata kan göra stor skillnad
  • Prata med din läkare

Stärk självförtroendet

När man mår bra vill man gärna gå vidare med livet och tänker sällan på de saker vi lyckas bra med. Men när man känner sig nere är det lätt att bara fokusera på de negativa sakerna i livet, vilket leder till att man mår ännu sämre.

När du känner dig nöjd och stolt över något, ta någon minut och fundera på varför. Skriv sedan ner alla bra saker du tycker om med ditt liv.

Gå med i en stöd- eller intresseförening

I en stödförening får du träffa personer som har liknande erfarenheter som du själv. Att träffas och prata om problem eller bara umgås med folk som vet hur det är att leva med bipolär sjukdom kan  ge dig nya perspektiv och lättare lösa dina egna problem.

Ladda ner boken

Boken är framtagen av Bristol-Myers Squibb och Otsuka och går att laddas ner gratis här.

Senaste Nytt